Dla Rodzica

Kącik psychologii sportu

Istnieją cztery filary wyszkolenia piłkarskiego: technika, taktyka, motoryka i mentalność (psychika). I właśnie temu ostatniemu obszarowi chcemy na naszej stronie internetowej poświęcić osobny kącik. Jako że w rozwoju młodych zawodników uczestniczą nie tylko trenerzy, ale i rodzice - „zajawki” do ciekawych artykułów, filmów, prezentacji z psychologii sportu zamieszczać będziemy systematycznie głównie z myślą o nich.

Jak wspierać swoje dziecko? To jedno z najczęściej zadawanych pytań przez rodziców - nie tylko sportowców. Odpowiedź wydaje się oczywista - kochać bezwarunkowo i pomagać swojemu dziecku. Sprawa nie jest jednak taka prosta. Co właściwie w tym przypadku oznacza "pomagać"? (…)

„Pochwal dziecko, a ono rozkwitnie”

Rodzicie wychowując swą pociechę „zaszczepiają” w niej pewne wartości, uczą właściwych postaw i motywują do podejmowania kolejnych wyzwań. Z czasem ważni stają się inni ludzie – trenerzy, nauczyciele. Dzieci przejmują od dorosłych prezentowane postawy wobec sportu. Rodzice i trenerzy mają zatem nieoceniony wpływu na młodych sportowców na dalszy przebieg ich kariery, zaangażowanie dzieci w sport, wyniki i satysfakcję czerpaną z aktywności sportowej. Dlatego tak ważna jest wiedza psychologiczna. Przydaje się ona zawodnikom, rodzicom, trenerom, a nawet kibicom. „Z psychologii społecznej wiemy, że im głośniej krytykujemy niewłaściwe zachowania, tym bardziej one się umacniają. Ignorowanie zachowań negatywnych i koncentrowanie na pozytywach daje lepsze efekty” - opowiada w weekend.gazeta.pl dr Magdalena Śniegulska - psycholog, psychoterapeuta, dydaktyk z SWPS w Warszawie, która zajmuje się psychologią rozwojową dzieci i młodzieży. Dziś polecamy bardzo ciekawy wywiad, tylko pozornie niezwiązany ze sportem. „Warto się zastanowić, co czuje mały człowiek, który pomimo olbrzymiego wysiłku, jaki wkłada w próby poprawy swojego zachowania, i tak ponosi porażkę, a równocześnie kolejny raz zawodzi najbliższą mu osobę - swojego rodzica czy opiekuna”: LINK 

Dziś polecamy pierwszy artykuł pt. „Jak wspierać, by nie przeszkadzać? O zmieniającej się roli rodzica sportowego”.

http://www.junior.sport.pl/junior/7,143113,21255452,jak-wspierac-by-nie-przeszkadzac-o-zmieniajacej-sie-roli-rodzica.html

6 wskazówek dla sportowego Rodzica

Dzisiaj w formie załącznika prezentujemy „6 wskazówek, jak uczynić futbol lepszym dla zawodników i rodziców”.

Jest to dzieło Football Lab zajmującego się edukacją trenerów i zawodników, jak również budowaniem świadomości rodziców, którzy są bardzo ważnym elementem w procesie szkolenia młodych zawodników. „Wskazówki dla sportowego rodzica” nie tylko kierunkują zachowanie rodziców, ale również tłumaczą w jaki sposób niektóre zachowania wpływają na młodych zawodników.

Zatem pobierz, wydrukuj i stań się SPORTOWYM RODZICEM!

http://footballlab.pl/2017/02/03/6-wskazowek-dla-sportowego-rodzica-wersja-wydruku/

Jak myśleć pozytywnie, by było to skuteczne?

Jak myśleć pozytywnie, by było to skuteczne?

Jak podkreśla dr Ewa Jarczewska-Gerc z Uniwersytetu Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej: myślenie pozytywne nie może polegać na tym, że wyobrażamy siebie w roli zwycięzcy na podium. Takie myślenie jest skuteczne tylko wtedy, kiedy wyobrażamy sobie proces dochodzenia do celu. Często ten cel, który sobie stawiamy, jest bardzo emocjonalny - bardzo tego chcemy. Pożądanie tego wyniku odbiera nam energię, żeby do tego dążyć. Często się spalamy; np. sportowiec, który będzie myślał tylko o tym, że chce wygrać (stanąć na podium) i stanie się to jego głównym celem – będzie wyobrażał siebie, jak stoi na podium z medalem – to to silne pragnienie będzie i zjadać będzie tyle zasobów mentalnych, że może nie starczyć siły, żeby dobrze zagrać. Z badań (m.in. dr Ewy Jarczewskiej-Gerc) wynika, że jeśli przestaniemy trochę myśleć o tym wyniku, gdy stanie się produktem ubocznym naszego procesu działania – wtedy go osiągniemy. Jeśli sportowiec będzie wyobrażał sobie krok po kroku, jak będzie osiągał swój cel (np. czysto fizycznie w biegu, jak będzie układał stopę; jak będzie konstruował akcję na boisku) – to zwiększa realnie szanse, że na podium wejdzie. Wynik, podium, medal – to jedynie „fajny produkt uboczny”. Przede wszystkim należy wykonać na bardzo wysokim poziomie konkretne działanie sportowe.

Dla nas często to, że ktoś coś sobie wyobraża albo że tego doświadcza, to są dwie różne rzeczy. Dla mózgu niekoniecznie – jest to prawie to samo. Kiedy sobie wyobrażamy ruch, to w naszym mózgu aktywizują się niemal te same obszary, które są odpowiedzialne za wykonanie tego ruchu. Bez jednego: bez właściwej kory ruchowej. Dlatego możemy ćwiczyć zachowania fizyczne, ruchowe właśnie w głowie (dobry przykład to zachowanie saneczkarzy przed startem).

Dlatego bardzo ważne jest zwrócenie uwag na różnicę między symulacją procesu (wyobrażaniem sobie przez zawodnika sposobu, drogi dochodzenia do celu) a symulacją wyniku (wyobrażaniem siebie w roli zwycięzcy, strzelcy gola). Oczywiście, skuteczna jest symulacja procesu.

Na koniec warto przyjrzeć się, czym jest motywacja. Otóż motywacja - wg prof. Łukaszewskiego-największego znawcy psychologii motywacji w Polsce - to są wszelkie procesy odpowiedzialne za: uruchomienie, ukierunkowanie; podtrzymanie; zakończenie działania. A my niemal zawsze myślimy o tym pierwszym etapie motywacyjnym – o uruchomieniu, chęciach.

W nawiązaniu do niniejszego tekstu warto obejrzeć wykład dr Ewy Jarczewskiej-Gerc „Co zrobić, aby realizować marzenia i cele? Symulacje mentalne” (https://www.youtube.com/watch?v=1kCZVl0N7Aw) oraz wywiad Andrzeja Tucholskiego z rzeczonym psychologiem pt. „Motywacja, efektywność, wytrwałość” (https://www.youtube.com/watch?v=owDlhYSQHZU ).

Artur Hibner

end faq

 

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Zrozumiałem